Frågor & svar
Vi får dagligen samtal och e-post med frågor om almanackor och köp.
Om du undrar över något är du välkommen att ringa 08-59474000 eller maila till webbsvar@almanacksbutiken.se.
Kontakta Klarna
Vill du ringa Klarna är telefonnumret: 08-120 120 10Det underlättar omm du har ditt ordernummer till hands.
Felbetalning till Klarna
Det händer ibland att någon gjort en dubbelbetalning eller betalt en manuell faktura till Klarna. Då stämmer inte OCR-nummer med Klarnas register och de vet inte var betalningen kommer ifrån, vem det ska till och vad det gäller.För att reda ut detta måste kunden själv kontakta Klarna (De brukar vara väldigt hjälpsamma faktiskt.)
För att få tillbaks pengarna kan ni maila in transaktionskvittot till kund@klarna.se .
Meddela även kontonummer dit återbetalning ska ske.
Vilka butiker i min stad säljer Almanacksförlagets produkter?
Jag vet inte. Almanacksbutiken är ett eget företag och har försäljning på internet, telefon, samt kontantförsäljning från lagret i Sollentuna. Vad våra konkurrenter har i lager kan vi inte svara för.Du kan kontakta Almanacksförlaget istället:
Tel: 08-634 92 00
E-post: sales@almanackor.se
Är du missnöjd med produkten eller din leverans
Varje år kommer en ny kollektion. Ofta uppdateras både i form, utseende, material och innehåll. För det mesta är det till det bättre, men det händer att kunder blir missnöjda med det nya. Alla kalendrar för en årgång tillverkas samtidigt så det är ingen idé att hoppas på att det ska komma en ny upplaga av samma kalender för samma år.För synpunkter om produkten kan kontakta Almanacksförlaget:
Tel: 08-634 92 00
E-post: sales@almanackor.se
Almanacksbutiken är återförsäljare och har inget att göra med produktionen att göra. Om du inte anser att du kan använda produkten kan du skicka tillbaks den tillsammans med kopia av fakturan så återbetalar vi beloppet.
Om kalendern är skadad i packning eller om vi skickat fel produkt är det självklart vårt ansvar.
Om det du läst i webshoppen inte motsvarar den verkliga produkten vill vi gärna veta det så vi kan rätta till det. Vi är mycket mån om att man ska veta vad det är man beställer och vara nöjd med sitt köp.
Ring oss eller maila oss så åtgärdar vi det:
Tel: 08-594 74 000
E-post:webbsvar@almanacksbutiken.se
Slut i lager
Vi får löpande in nya varor. Om det är slut i lager kan vi normalt skicka inom en vecka.Detta betyder att varan är slut på förlaget och går inte att beställa. Du kanske kan hitta den i någon av landets bokhandlare (mina konkurrenter), men Almanacksbutiken kan inte ta in beställningar på den.
Det har hänt att varor har återkommit till förlaget. Om så är fallet ändrar vi lagerstatur på varan så att den går att beställa.
Dyr frakt
Vår kostnad för frakt och expedition är 48:- + moms (momsen går ju till skatteverket)
Den kostnaden ska räcka till porto/frakt, emballage, bankens kostnader för att hantera betalningen, samt arbete för att packa, skicka, se till att det finns varor på lager, uppdatera webbutiken, redovisa samt.
För export är bankkostnader och frakter högre samt arbete med tullhandlingar. Därför är kostnaden högre för export.
Det är inte möjligt att ha olika kostnader för olika varor så kostnaden är ett genomsnitt.
Då vissa varor är mycket billiga (från 10:-) kan det kännas mycket att betala mer för frakt/expedition än själva varan. Om du värderar din egen tid och slipper betala bussbiljetter eller bensinpengar kanske du tycker det är värt en del att få leveransen snabbt och enkelt hem i brevlådan.
Dina personuppgifter GDPR
Vi tar endast in de personuppgifter om dig som behövs för att kunna leverera dina ordrar och ge dig den service som du kan förvänta dig som kund.
- Namn
- Adress
- Telefonnummer
- e-post
- Personnummer tas endast in vid manuella fakturaköp.
För fakturaköp och kortbetalning anlitar vi partners som Klarna, Billmate och PayPal. Dessa garanterar oss att personuppgifter och känslig information som t.ex. kortnummer hanteras på ett säkert sätt i enlighet med GDPR. Dessa har inte rätt att sälja dina personuppgifter vidare.
Vi sparar gamla ordrar så att vi kan hjälpa våra kunder att hitta rätt när de vill ha ”samma kalender som jag alltid har haft”. Vi kommer även ihåg de ordrar som inte är betalda så vi kan reda ut det innan nya leveranser skickas.
Nyhetsbrev
Det är många som vill ha en påminnelse om när de nya almanackorna finns tillgängliga. Därför skickar vi ibland ut nyhetsbrev till er per e-post. Vi försöker att balansera utskicken så att de inte ska upplevas som störande, men ändå hålla er informerade.
För att hantera nyhetsbreven anlitar vi ”Get A Newsletter”. Med deras funktion kan vi hålla reda på vilka som klickar NEJ TACK och spärra dem från kommande utskick. I e-postlistornas finns enbart e-postadressen och inga andra personuppgifter lagrade. GAN garanterar att adresslistorna inte delas till andra.
Vill du radera dina uppgifter
Inga problem. Om du vill att vi ska ta bort dina uppgifter är du välkommen att kontakta oss per telefon eller e-post så ordnar vi detta.
Pc Byrån är ett litet bolag. De som hanterar personuppgifter är folk jag personligen känner mycket väl och är väl införstådda i personlig integritet.
Jag är mycket mån om att behandla mina kunder på bästa sätt. Jag är väl medveten om att det finns skäl varför man inte vill sprida sina uppgifter för mycket och är noga med att behandla mina kontakter med högsta respekt.
Med vänlig hälsning
Per Tofft
VD och ägare av Pc Byrån Sverige AB